Aktualnie online

· Gości online: 2

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 163
· Najnowszy użytkownik: Valzaver

Kalendarz

Kwiecień 2024

Pon Wto Śr Czw Pia Sob Nie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Partnerzy

Kurnik

EUBGF

EBIF Deutschland

Losowa Fotka

Zobacz temat

 Drukuj temat
Kostka dublująca - mecz do 7
entragian
Właśnie sobie wymyśliłem interesujący problem:



is Player 2


score: 4
pip: 4
7 point match
pip: 16
score: 6


is Player 1
on roll. Cube action?


vs



is Player 2


score: 4
pip: 4
7 point match
pip: 17
score: 6


is Player 1
on roll. Cube action?


Dla was to pewnie oczywiste - ale pomyślałem, że się podzielę bo tak się ucieszyłem odkrywając pozycję Pokazuje język

D/P, D/T? ND/T?
 
kasz
Czarny nic nie traci kontrując, a tylko może zyskać, więc kontra w obu przypadkach automatyczna.

Pytanie brzmi czy Biały może przyjąć.

Jeśli Biały przyjmie i przegra, będzie 6-6/7, a więc równe 50/50.

Jeśli spasuje, będzie 6-5/7, a więc będzie miał ok.51-52% (tzw. Free Drop'a).
Free Drop to opcja swobodnego spasowania, gdy przeciwnik kontruje nas, potrzebując 2pkt. do końca meczu, podczas gdy my potrzebujemy tylko 1pkt. Kontrę dostajemy w takiej sytuacji zaraz po pierwszym rzucie i jak spasujemy, gramy ostatnią partię o mecz, czyli mamy 50% szans. Jak przyjmiemy, gramy o mecz już teraz. Możemy zatem swobodnie spasować gdy otwarcie partii jest nie po naszej myśli (mamy poniżej 50%).

Opłaca się zatem przyjąć gdy mamy przynajmniej 2% na wygraną (a dokladniej tyle, ile wynosi wartość Free Drop'a - z tego co pamiętam nie przekraczała 2%)

W obu pozycjach przeciwnik musi nie wyrzucić dubla, a my odpowiedzieć 55 lub 66 w pozycji pierwszej oraz 66 w pozycji drugiej.

Nasze szanse to zatem:
Poz.1: 5/6 x 2/36 = 5/6 x ~5,6% = ~4,6%
Poz.2: 5/6 x 1/36 = ~2,3%

W poz.1 przyjęcie jest zatem proste. W poz.2 na granicy, ale myślę, że nadal można przyjąć.

PS To wszystko przy założeniu, że jesteśmy pewni, że nasz przeciwnik na pewno skontruje w następnej partii zaraz po pierwszym rzucie. Jeśli podejrzewamy, że szansa, że nie skontruje wynosi przynajmniej 5% (np jest aż tak słaby), pasujemy obie pozycje Z przymrużeniem oka
 
kasz
Sprostowanie.

Wynik 1-away/2-away post-crawford, przy którym mamy Free Drop'a (jednemu brakuje 1, drugiemu 2 pkt. do końca meczu, reguła Crawford'a już jest nieaktywna) to wg tabeli szans meczowych MET (wersja Kazaross XG2, używana przez najlepszy program - eXtremeGammon) 51,2%.

Jednak przyjmując kontrę przy 1-a/3-a, nie musimy mieć 1,2%, ale 2,4%.

Wyjaśnienie:
pasujemy - jest 1-a/2-a, czyli mamy 48,8% na przegranie meczu
przyjmujemy - przegrywamy mecz, gdy przeciwnik wygra 2 pod rząd, czyli 97,6% x 50% = 48,8%
 
niuniuch
Nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę, ale dotknąłeś bardzo interesującego tematu, znanego szerzej jako 'The Indian trick' Uśmiech.

Jak sam zauważyłeś take point przy 1-away 3-away post-Crawford (a także 1-a 5-a, 1-a 7-a itd) jest niezwykle niski. Zdumiewające jest jak wielu graczy, nawet w grupie tych jeżdżących na międzynarodowe turnieje nie zdaje sobie z tego sprawy. Oczywiście rozumieją, że take point jest niski, bo traci się tylko free dropa, ale nie do końca zdają sobie sprawę jak bardzo niski Uśmiech.

Prawdopodobnie powszechna wiedza na ten temat zanikła wraz z pojawieniem się botów - ani GNU ani XG nigdy nie postawi gracza w takiej sytuacji, ponieważ zawsze przy takim wyniku dublują przed pierwszym swoim rzutem.

Wracając do tematu: Indian trick polega właśnie na tym, że zamiast dublować od razu, czekamy do momentu kiedy mamy dużą przewagę w partii - taką przy której zwykle jest double/pass - i dopiero wtedy dublujemy licząc, że przeciwnik pomyli się i spasuje, darując nam ułamek punkta w prezencie.

Akurat udała mi się ta sztuka w finale MC Open consolation, co można sobie zobaczyć na nagraniu: https://youtu.be/gztvgwZHNm0?t=5800.
Smaczku dodaje fakt, że mecz był na streamie, więc po meczu dostałem kilka smsów z gratulacjami, że udał mi się Indian Uśmiech.

A oto sytuacja:



is Player 2


score: 10
pip: 135
11 point match
pip: 113
score: 8


is Player 1
XGID=-a-B--E-DAA-cB---cbe-a----:0:0:1:00:8:10:0:11:10
Position ID: yLeDAyCMzysGAA Match ID: cAlgAaAAQAAA
on roll. Cube action?


Przy normalnym wyniku jest to dosyć spory pass, ale przy 1-a 3-a, spasowanie to błąd na 0,128 Uśmiech.

Oczywiście, żeby nie było zbyt łatwo, jest haczyk Uśmiech. Największą tragedią jest dopuszczenie do tego że wygramy niezdublowanego gammona - gdybyśmy w porę zdublowali, to gammon wygrałby mecz, a niezdublowany gammon jest warty niewiele więcej niż wygrana za jeden...

Zdarzyło się to Mochy'emu w ważnym meczu na Gibraltarze - przegapił moment w którym wyjątkowo soczysty joker zmienił sytuację w prawie pewnego gammona i przeciwnik na pewno by spasował (poprawny pas jest wtedy, gdy szansa na przegranie gammonem jest większa niż na wygranie partii - mniej więcej Z przymrużeniem oka). Mochy'emu pozostała próba wygrania backgammona, ale ostatecznie skończyło się na wygranej za 2 punkty, po czy Mochy przegrał w następnej partii.
Alea iacta est
 
kasz
Nie wiedziałem, że to się tak nazywa Z przymrużeniem oka Ale jasne, stosuję. Dziwię się, że przydarzyło się to Mochy'emu. Pytanie, czy aby na pewno świadomie nie odpuścił kontry, widząc, że ma tylko jednego jokera, albo np kilka jokerów, ale przeciwnik do tego musi rzucić bardzo źle, by faktycznie stracił market. Mnie się to zdarza, bo za bardzo lubię satysfakcję gdy uda się kogoś złapać, a błędy bywają bardzo małe (rzędu 0.010 - 0.020).
Z przymrużeniem oka

Parę przykładów pierwszych z brzegu:

1.



is Player 2


score: 8
pip: 160
9 point match
pip: 167
score: 6


is Player 1
XGID=-a-a--E-C---dE---d-e----B-:0:0:1:00:6:8:0:9:10
Position ID: 4PPgASTgc/ABMA Match ID: cAkgAYAAMAAA
on roll. Cube action?

tracimy market po:
- 55 i niewejściu przeciwnika (0,7% szansy)
dajemy mu ciężką decyzję (equity ok. +.850 lub więcej) po:
- 33 zagranym 8/5(2) 6/3*(2) i niewejściu przeciwnika (0,7%)
ND +.305 / DT +.305

2.



is Player 2


score: 2
pip: 150
3 point match
pip: 161
score: 0


is Player 1
XGID=-a--BaD-B---dE---c-d--b-B-:0:0:1:00:0:2:0:3:10
Position ID: jOfgASGYZ/ABMA Match ID: cAlgACAAAAAA
on roll. Cube action?

tracimy market po:
- 33 zagranym 8/5*(2) 6/3(2) i niewejściu przeciwnika (1,2%);
- 44 zagranym 13/5*(2) i niewejściu przeciwnika (0,7%);
- 66 zagranym 13/1*(2) i niewejściu przeciwnika (0,7%);
- RAZEM 2,6% (czyli równowartość ok. 1 pełnego jokera)
dajemy mu ciężką decyzję po:
- 33 (zagranym j.w.) i odpowiedziach: 31, 41, 51, 61 (0,6%);
- 44 (j.w.) i odpowiedziach: 61, 62, 63, 52, 53, 42, 43 (1,1%);
- 11 (8/7(2) 6/5*(2)) i odpowiedziach: 41, 51, 61 oraz niewejściach (1,2%)
- 31 (8/5* 6/5) i niewejściu (1,4%);
- 66 (13/1*(2)) i odpowiedzi 31 (0,2%);
- 55 (8/3(2) 6/1*(2)) i niewejściu (1,2%);
- 61 (13/7 6/5*) i niewejściu (0,6%);
- RAZEM 6,3%
ND +.358 / DT +.366
 
Alvinek
Czytałem to kila razy, ale nie do końca jestem pewny.

Cytat:
"Wracając do tematu: Indian trick polega właśnie na tym, że zamiast dublować od razu, czekamy do momentu kiedy mamy dużą przewagę w partii - taką przy której zwykle jest double/pass - i dopiero wtedy dublujemy licząc, że przeciwnik pomyli się i spasuje, darując nam ułamek punkta w prezencie."

Czyli wygrywając mecz, kiedy ktoś próbuje na nas 'indian trick' powinnismy przyjac dubla majac wiecej niż 2,4% szans na wygraną???
 
niuniuch
Dokładnie, przy tym bardzo specyficznym wyniku nie ma znaczenia czy przegrana będzie za 1 czy za 2 punkty, więc równie dobrze można przyjąć te dodatkowe 2,4% szans na wygranie meczu.
Alea iacta est
 
Przejdź do forum:
Wygenerowano w sekund: 0.09
4,143,092 unikalne wizyty