Aktualnie online

· Gości online: 1

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 163
· Najnowszy użytkownik: Valzaver

Kalendarz

Maj 2024

Pon Wto Śr Czw Pia Sob Nie
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Partnerzy

Kurnik

EUBGF

EBIF Deutschland

Losowa Fotka

Zobacz temat

Polska Strona Backgammona » Dyskusje o backgammonie » Nauka gry
 Drukuj temat
Systematyczna nauka
entragian
Jeżeli to nie tajemnica ( :> ) to chętnie poznałbym wasze sposoby na podnoszenie swojego poziomu gry. U mnie wygląda to tak, że kupiłem książki (rekomendowane na forum http://backgammon.pl/forum/viewthread...read_id=17 ), Magriela przeczytałem, Modern Backgammon czytam, kolejne mam zamiar kupić/przeczytać, czytam też artykuły w sieci. Gram głównie na telefonie (BackgammonAce - niestety tylko opcja gier typu money-games), trochę na kurniku, trochę z gnubg. Mam wrażenie, że się trochę zatrzymałem. Może powinienem więcej grać z botami a mniej czytać? Albo wręcz odwrotnie, czytać kilka razy każdą książkę? Macie jakieś przemyślenia na ten temat? Uśmiech
 
niuniuch
Wydaje mi się, że podstawa to analizowanie własnych meczy ruch po ruchu i staranie się zrozumieć swoje błędy. Wiedza z książek może dostarczyć wytłumaczenia, ale praktyczne zastosowanie tej wiedzy to co innego.
Alea iacta est
 
kasz
Książka tłumaczy koncepcje, ale ich odpowiednie wartościowanie, to kwestia praktyki, praktyki, praktyki, praktyki i praktyki.

Bot jest niestety niemy, nie wytłumaczy pozycji, której nie rozumiesz. Można sprawdzać, które aspekty skutkują w takiej a nie innej ocenie bota poprzez analizę wariantów. Zawsze możesz spytać o daną pozycję tutaj Z przymrużeniem oka

Niektórzy też tworzą sobie bazę pozycji w postaci slajdów, dzieląc na kategorie, np:
5 or 18pt
5 or 20pt
5pt or hit
bagai
banana split
bear-in after blitz
bear-in vs anchors
cube influenced
prime v prime
biggest whoopers
etc.

i jak jest ich wystarczająco dużo, starają doszukać się prawidłowości. Ja akurat nie mam cierpliwości do takiej metody ;p

Całkiem spora baza artykułów jest też tutaj: http://bkgm.com/
 
kasz
Na pewno też ważnym, a względnie łatwym do wykonania krokiem jest ogarnięcie kontrowania w krótkim wyścigu (podczas wyprowadzania). Polecam Keith Count tam gdzie jest przynajmniej po 6-7 pionów, a do krótszych już nie ma precyzyjnego narzędzia - trzeba +/- aproksymować do standardowych problemów n vs n roll.

Przy Keith Count uwaga tylko na pozycje, gdzie jeden ma dużo upakowane na niskich punktach (N), a drugi na wysokich (W) - potrafi mocno przekłamać na niekorzyść W. Wtedy najlepiej zastosować Effective Pip Count (EPC), bo łatwo aproksymować N do pozycji n-roll, a W do perfect distribution.

Szybki przykład:



is Player 2


score:
pip: 38
Unlimited Game
Jacoby Beaver
pip: 20
score:


is Player 1
XGID=-DEB---------------dba----:0:0:1:00:0:0::0:10
Position ID: aA8AAO8bAAAAAA Match ID: 8AQAAAAAAAAA
on roll. Cube action?


wg XG: ND +.65 / DT .70, czyli mała kontra

wg Keith: duży pas! (bo wynik metryki to -1, czyli 3 oczka poniżej granicy take'a)

wg EPC: my 43, on 45, czyli okolica double'a i łatwy take

Wyjaśnienie:
- my 6-roll (co prawda nie wszyskie piony na 1-ce, ale mamy tylko 11, zamiast 12-tu, więc nie trzeba specjalnie dodawać za missy), czyli 7*6+1 = 43
- dokładnie wg XG: 43.1
- on 38 + ok. 7 (bo ma niemal perfect distribution) = 45
- dokładnie wg XG: 44.4
 
entragian
Dziękuję Panowie za porady. Widziałem na streamach Mochy'ego (z GG - tak, chciałem zobaczyć jak wygląda GG od środka, zanim wreszcie mnie tam wpuszczą Szeroki uśmiech ), że on zawsze po grze analizuje mecz - co ciekawe zdarzają się pozycje, gdzie nawet on mówi, że czegoś nie rozumie Uśmiech

Zabieram się za ogarnianie krótkiego wyścigu i będę spamował pytaniami Pokazuje język

1. Keith Count
For each player, start with the basic pip count and:

add 2 pips for each checker more than 1 on the one point;
add 1 pip for each checker more than 1 on the two point;
add 1 pip for each checker more than 3 on the three point;
add 1 pip for each empty space on points four, five, and six.

Increase the count of the player on roll by one-seventh (rounding down).

A player should double if his count exceeds the opponent's count by no more than 4.
A player should redouble if his count exceeds the opponent's count by no more than 3.
The opponent should take if the doubler's count exceeds the opponent's count by at least 2.

2. EPC:
http://www.bkgm.com/articles/Effectiv...ePipCount/
http://www.bkgm.com/articles/Zare/Eff...index.html

Rule 1: For an N-roll position: EPC = 7N + 1.
Rule 2: Nice positions waste 7 pips: EPC = Pip Count + 7
Rule 3: The flat position wastes 10 pips: EPC = Pip Count + 10

Start with the "number of rolls" for the position of the player on shake, and subtract 3. This is the maximum deficit in EPC with which the trailer can take a double. If the trailer is within 1 pip of his point of last take, the leader can redouble. Within 2 pips, it is an initial double.
 
entragian
3. Metoda Isight

For each player, start with a straight pip count and:
* add 1 pip for each additional checker on the board compared to the opponent;
* add 2 pips for each checker more than 2 on point 1;
* add 1 pip for each checker more than 2 on point 2;
* add 1 pip for each checker more than 3 on point 3;
* add 1 pip for each empty space on points 4, 5, or 6 (only if the other player has a checker on his corresponding point);
* add 1 pip for each additional crossover compared to the opponent.

Increase the count of the player on roll by 1/6

* A player should double if his count exceeds the opponent’s count by at most 6.
* A player should redouble if his count exceeds the opponent’s count by at most 5.
* The opponent should take if the doubler’s count exceeds his count by at least 2.

Dla powyższego problemu tj.



is Player 2


score: 0
pip: 38
Unlimited Game
Jacoby Beaver
pip: 20
score: 0


is Player 1
XGID=-DEB---------------dba----:0:0:1:00:0:0::0:10
Position ID: aA8AAO8bAAAAAA Match ID: 8AkAAAAAAAAA
on roll. Cube action?


Biały: 20(pips) + 4 + 4 + 3 + 0 +1 + 1 + 1 + 0 => 34 + [34*(1/6)] = 39
Czarny: 38(pips) + 0 = 38

Wygląda na D/P - tak jak w Keith count. Chociaż nie jestem pewien, czy tu też powinniśmy zaokrąglać w dół tę 1/6, bo to by zmieniło sytuację na DT bo 34*(7/6) = 39.67...

Z artykułu http://www.bkgm.com/articles/Reichert...isight.pdf to nie do końca wynika, chociaż przyznam się, że tylko pobieżnie go przeczytałem i od razu skoczyłem do 15 strony Uśmiech

P.S. Co z pip count? Mam na myśli sytuacje w turniejach live, gdzie trzeba samemu liczyć. Korzystacie z tych cudownych sposobów na liczenie bloków itd?
Edytowane przez entragian dnia 17.06.2016 01:51:35
 
Matthias
Ostatnio zaczyłem ćwiczyć z taką oto aplikacją na komórkę:

http://www.fortuitouspress.com/flashback/

Nawet w wersji darmowej jest tak kilkaset pozycji z rolloutami XG, pogrupowane w różne kategorie (otwarcia, wyprowadzanie, itd.). Zanim zobaczymy rollouty, zaznaczamy, czy dana pozycja jest łatwa, średnia, czy trudna. Jak kilka razy oznaczymy, że była łatwa, to program nam już nie pokaże tej karty i będziemy trenować następne.
 
Przejdź do forum:
Wygenerowano w sekund: 0.07
4,162,744 unikalne wizyty